کد خبر: ۲۷۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
صادق زیبا کلام، کارشناس سیاسی در گفتگو اختصاصی با مخاطب ۲۴ عنوان کرد: 
زیبا کلام در خصوص این سوال که نقش مجلس در تعیین سیاست خارجی کشور و جهت گیری‌های این حوزه چیست؟ گفت: صفر و بلکه صفر کلوین است

مخاطب ۲۴، هانیه احمدی- صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی، نویسنده و از کارشناسان ایرانی با گرایش اصلاح‌طلبی و نوآزادی‌خواهانه است. او دکترای علوم سیاسی از دانشگاه برادفورد دارد او استاد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد و استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود. ششم مهر ۱۴۰۲ فرصتی پیش آمد تا خدمت آقای زیبا کلام باشیم او  در خصوص این سوال که نقش مجلس در تعیین سیاست خارجی کشور و جهت گیری‌های این حوزه چیست؟ گفت: صفر و بلکه صفر کلوین است.

نظر شما در رابطه با معضل افزایش مهاجرت غیر قانونی افغان ها به ایران چیست؟

 صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و کارشناس امور سیاسی در خصوص افزایش مهاجران افغانستانی به خبرنگار مخاطب ۲۴ گفت: در فضای مجازی زمزمه‌هایی به راه افتاده است که چه نشسته اید که توطئع بررگی از سمت افغان‌ها در راه است، اما من اصلا این صحبت‌ها را قبول ندارم. همانقدر که با کرد‌ها سمپاتی دارم با افغانی‌ها هم سمپاتی دارم و معتقد هستم که ناخودآگاه شاید بخشی از این  ترس‌ها و نگرانی‌هایی که نسبت به افغان‌ها وجود دارد ناشی از خوی نژاد پرست برخی از ایرانی‌ها است.  


 
این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه در خصوص سوالاتی که بین مردم عوام مطرح است اگر روزی جنگی بین طالبان و ایران صورت گیرد، طالبان می‌تواند با افغان‌هایی که در ایران هستند زد و بندی داشته باشند و این گروه در داخل کشور مشکل ایجاد کنند و یا در مورد انتشار تصاویری از سوی یک پرستار در قم که از ۲۵ تولد  ۱۹ تولد در خانواده افغان‌ها بوده و آیا بالا رفتن جمعیت این گروه در ایران می‌تواند از نظر ژنتیکی مشکلاتی ایجاد کند افزود: 
چه اشکالی دارد؟! چرا انقدر می‌ترسید؟! من از افغان‌ها نمی‌ترسم. من ویلایی در میگون دارم در تعطیلات به آنجا می‌رویم آب و هوای آنجا بهتر از تهران است. ظرف یک سال گذشته جمعیت افغانستانی‌هایی که در میگون زندگی می‌کنند چندین برابر شده است.  

زیبا کلام در خصوص این سوال که نقش مجلس در تعیین سیاست خارجی کشور و جهت گیری‌های این حوزه چیست؟ گفت: صفر و بلکه صفر کلوین است

اگر در یکی دو سال پیش ده هزار افغان در میگون ساکن بود. امروز بی شک نزدیک به ۵۰ هزار افغان در آن منطقه زندگی می‌کنند. وقتی در صف نانوایی می‌ایستید از هر ۱۲ نفر ۱۰ نفر افغان هستند.  
من در میگون به سلمانی رفتم، آرایشگر من هم مانند دیگر شهروندان ایرانی از بالا بودن تعداد افغان‌ها در میگون نگران بود. به من گفت اگر دستتان می‌رسد کاری برای این وضعیت کشورانجام دهید! روز اول سال تحصیلی زمانی‌که فرزند من وارد کلاس درس شده است از تعداد ۴۳ نفر در یک کلاس  ۳۳ نفر آن‌ها  افغان بوده‌اند که این موضوع باعث نگرانی ما شده است.
اما این مساله از نظر من هیچ ایرادی ندارد. فرض بگیریم که این وضعیت از نظر جمعیتی و ژنتیکی در آینده تاثیر گذار خواهد بود و ژن ایرانی با ژن افغان ترکیب شود  مگر ما نژاد ایرانی چه گلی بر سر تاریخ بشریت و علم و فرهنگ و هنر و... زده ایم که اگر افغان‌ها با ما امیخته شوند ناخالصی پیدا کنیم؟!  
مطمئن باشید اگر شرایط افغانستان کمی نرمال باشد بسیاری از این افراد که از افغانستان به ایران آمده اند به کشورشان باز می‌گردند.  
دومین مساله این است که بسیاری از این افغان‌ها ایران را محل گذر می‌دانند که خود را از ایران به اروپا برسانند. اگر افغان بتواند در بلژیک و فرانسه زندگی کند محال است که در ایران بماند. زیرا یک افغان در ایران از هیچ حق و حقوقی برخوردار نیست همانطور که من ایرانی هم از هیچ حق و حقوقی برخوردار نیستم. همانطور که  کرد و سنی برخوردار نیست.  
از این رو من هیچ نگرانی از جانب افغان‌ها ندارم. این افراد از بدبختی‌های حاصل از حکومت طالبان فرار کرده اند. چطور می‌شود اگر روزی بین ایران و طالبان جنگی شود آن‌ها به طالبان کمک کنند؟!  
اتفاقا عقیده من بر عکس است. به نظر من اگر روزی جنگی بین ایران و طالبان درگیرد افغان‌های مقیم ایران هم اسلحه به دست می‌گیرند و با طالبان می‌جنگند.  

نقش مجلس در تعیین سیاست خارجی کشور و جهت گیری های این حوزه چیست؟

 
زیبا کلام: صفر و زیر صفر زمانی که در جوانی مهندسی شیمی می‌خواندم، صفری داریم که صفر است. آب در این درجه یخ می‌زند. اما یک صفر کلوین داریم که منفی ۲۷۳ درجه سانتیگراد است.  
به عقیده من نقش مجلس صفر نیست بلکه صفر کلوین است و منفی ۲۷۳ درجه سانتیگراد است. یعنی این مجلس اگر ۲۷۳ درجه سانتیگراد گرم شود تازه نقش اش به صفر می‌رسد.

برچسب ها: صادق زیبا کلام
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محققان چینی مغز را پس از انجماد زنده کردند title
طبق خبری که به داستان‌های علمی-تخیلی شباهت دارد، احتمالاً راهی وجود داشته باشد که بتوان بافت مغز منجمد را بدون آسیب احیا کرد. دانشمندان چینی یک معجون شیمیایی جدید ساخته‌اند که اجازه می‌دهد بافت مغز بعد از انجماد دوباره عملکرد خود را بازیابد.
جرمی کلارکسون دوباره جذاب ترین مرد بریتانیا شد title
جرمی کلارکسون در نظرسنجی سایت ایلیسیت انکونترز به‌عنوان جذاب ترین مرد بریتانیا برگزیده شده است. نکته جالب ماجرا در فهرست افرادی است که بعد از او قرار گرفته‌اند.
دستگیر ­مامور قلابی در شمال پایتخت title
رئیس پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری یک مامور قلابی خبر داد.
ماجرای رسوایی اخلاقی ترامپ به کجا رسید؟ title
ماجرای شکایت یک ستاره فیلم‌های پورن از ترامپ، آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری برای او دردسر ساز شده است. این پورن استار چه کسی است و چگونه ماجرای یک ابهام در دوره جوانی رئیس جمهور سابق امریکا را در ۷۷ سالگی به دادگاه آورد؟ گزارش خبرآنلاین را بخوانید.
چرا گوگل نام Gemini را برای هوش مصنوعی خود انتخاب کرد؟ title
جمینای نام پروژه سابق ناسا به‌منظور ارسال فضانوردان به سطح ماه است، اما گوگل به علت دیگری این نام را برگزیده است.
برخورد با تخلفات سزارین‌های تقویمی! title
معاون درمان وزارت بهداشت، با صدور بخشنامه‌ای نسبت به ضرورت مقابله با تخلفات سزارین‌های تقویمی تاکید کرد.
ازدواج یک بازیگر و مجری ایرانی! title
شیدا خلیق بازیگر مشهور ایرانی عکس‌هایی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و خبر ازدواجش را داد.
برگزیده
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.